BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Spännande körning i Mongoliet!

De flesta av oss hade nu inte badat på 6-7 dagar, så innan vi ens hade ätit frukost så körde vi iväg mot en sjö som låg några kilometer bort, där vi hade stämt träff med Venture och Yakass. Väl där så fixade vi lite frukost innan vi traskade ner till det iskalla vattnet och tvättade rent oss så gott det gick. Det var väldigt skönt att skölja bort en veckas smuts. Efter badet så väntade vi en liten stund på resterande lag, men de kom inte, så vi bestämde oss för att köra vidare. Det var väldigt rolig körning med sandvägar som man verkligen fick köra rally på. Efter någon timmes körning så kom vi till vårt första vattendrag där det inte fanns någon bro, och vi fick gå ut och vada igenom innan vi vågade köra igenom bilarna, men det gick bra! Tekniken på hur man gör lärde vi oss kvickt, och de nästkommande vattendragen tog vi oss med lätthet igenom. Längst uppe på ett berg så stod det en mongolsk familj med en stor örn, och vi passade på att ta lite bilder när vi höll i örnen. Undertecknad själv höll aldrig i den, men enligt uppgift så vägde den någonstans mellan 3 och 15 kg.

Efter ytterligare ett par tmmas körning så kom vi till en större flod än de vi tidigare kört över, och efter att Anton hade vadat igenom så var vi kluvna över huruvida vi verkligen skulle köra över här. Vi hade bara fem minuter tidigare valt en något mindre väg än den största då vi enligt våra kartor skulle köra åt det hållet, och skylten som var där förstod vi inte. Lagmedlemmarna i Clion bestämde sig för att köra över floden under tiden som de i Fabian tyckte att det vore bättre att vända och kolla vart den andra vägen ledde - inte kan väl den stora vägen gå igenom ett sånt här djup flod. Det gick över knäna på Anton. Clion försökte i alla fall till slut köra igenom, men de kom bara till ett par meter från stranden på andra sidan. Där fastnade bilen på ett gäng stenar, med vatten upp över dörrkanterna. Bilen satt helt fast, och även om alla sex försökte knuffa och lyfta så lyckades vi inte rubba den en millimeter. När vi försökte köra bilen så drev den inte heller på hjulen, så vi trodde att vi i värsta fall skulle behöva avsluta äventyret här. Dessutom rann det in vatten i bilen, efter bara ett par minuter så var pedalerna täckta, och efter ytterligare några minuter var det vatten upp till sätena. Vi kom fram till att vi behövde mer kraft, så vi skickade iväg Rickard med Skodan för att kolla om det fanns en bro på den andra vägen medan vi andra packade ur alla saker ur Clion. När Skodan kommit runt så plockade vi fram ett par Runlock-rep och jag satte mig i Skodan medan några av de andra försökte lyfta Clion på den sidan den stod längst ner i vattnet på. Med mycket slir på kopplingen och spinnande däck så fick vi snabbt upp Clion ur vattnet, och vi firade genom att laga en väldigt försenad lunch. Sammanlagt var bilen i vattnet i över en timme, och det var blött överallt i bilen, så vi var väldigt osäkra på om den skulle fungera igen. Eftersom att vi var så hungriga så bestämde vi i alla fall att vi skulle äta innan vi testade om bilen fungerade för vi insåg att vi inte skulle kunna hantera ett nederlag på tom mage. Efter maten så testade vi bilen, och den fungerade prima! Väldigt skönt!

Strax därefter så kom helt plötsligt Venture, Yakass, holländarna i BonnePlusJan och ett italienskt lag på andra sidan, och vi ropade åt dom att köra runt till bron i stället och möta oss vid nästa vägkorsning. Vi körde dit och mötte upp de andra, berättade vad som hänt, visade bilder och snackade ihop oss om campingplaner. Vi körde vidare en halvtimme till ungefär innan vi hittade ett bra ställe, och där satte vi upp våra tält och gjorde en härlig lägereld tillsammans med de andra lagen. Det var schysst att få lite tid att socialisera med de andra lagen utanför tullens gränser, och vi passade på att ta en liten nubbe gemensamt innan det var dags att krypa till sängs.

Av: Viktor - @ 2013-08-15 kl 22:30 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."