BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Mongoliet på riktigt! (Dag 30)

Efter gårdagens kalasande så vaknade några av oss med lite segare huvud än vanligt, av att vakten från gårkvällen gick runt och sa åt alla att komma in. Vi var väldigt tveksamma till det, då vi var ganska säkra på att det bara handlade om att han ville ha pengar. Vi gick i alla fall upp, och ganska snart kom adventurists-killen ut med någon från mongolska tullen och sa att fem bilar skulle få åka, och vi pekade på vilka fem som var först. Det innefattade båda våra bilar, båda Ventures bilar och Spanjorerna, Yakass. Vakten från gårkvällen började dock bråka med oss genom att behålla passet av en av belgarna i brandbilen, och inte släppa från sig det förrän "alla som var fulla igår" kom in och "bad om ursäkt" och "betalade böter". Vi var måttligt sugna på det, men tillslut så gick vi ändå in. Efter mycket väntan så var det äntligen dags att våra bilars papper var klara, så vi bestämde oss för att jag och Koffe, som fanns på vaktens bilder från gårkvällen, skulle åka iväg i första bilen. Tyvärr stog samma vakt där när vi körde fram vår bil, och vi fick direkt gå in på hans "kontor" och betala "böter" efter att ha kollat igenom bilderna med honom och kollektivt glömt bort vem som gjort vad.

Till slut fick vi i alla fall köra iväg från gränsen, och vi stannade direkt i stan för att vänta på resten av gänget. Vi passade på att käka lite frukost på lokala restaurangen, och vi var så lyckliga över att äntligen få lämna, och att få mycket mat, så att vissa lagmedlemmar nästan grät.

Tyvärr kom bara ena Venture-bilen iväg samtidigt som oss, och Christian hade bråttom, så vi packade in honom och hans saker i vår bil innan vi tillsammans med spanjorerna brände vidare mot Ulgii. Väl framme så fick vi veta att resten av Venture kommit iväg från gränsen, så vi bestämde oss för att försöka leta upp ett hotell i stan. Det hotellet vi hittade hade dock bara tre dubbelrum kvar, så efter Venture och Yakass hade bokat så fanns det inga rum kvar till oss. Vi bestämde oss istället för att köra vidare och campa. Så vi köpte på oss lite mer mat och vatten och sen körde vi vidare. Tyvärr körde vi fel, så vi fick vända och tappade ganska mycket tid, så vi hann inte så hemskt långt utanför stan innan det var mörkt och vi fick stanna och sätta upp vårat camp. Vi smällde i oss lite snabbnudlar innan vi gick till sängs väldigt nöjda med att ha påbörjat sista sträckan av det här äventyret!

Av: Viktor - @ 2013-08-15 kl 22:10 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."