BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Mongoliet! Nästan...

Vi körde iväg direkt mot Mongolska gränsen, och stannade inom synhåll för att göra frukost och våra morgonbestyr. Den här gången blev det mackor med sylt och jordnötssmör, havregrynsgröt och kaffe. Sen körde vi fram till gränsen, och det kom fram en dam som kollade på våra migrationspapper och sa "Migration control. Green building", och pekade in mot byn. Vi traskade de 4-500 meterna tillbaka, men det var ingen där. Vi fick vänta en halvtimme ungefär innan någon dök upp. Under tiden så rullade det in ett annat rally-lag, ett spanskt lag som heter Yakass. Vi väntade tillsammans och sen fick vi våra stämplar på våra migrationskort innan vi gick (några av oss småjoggade faktisk lite!) tillbaka till bilarna vid gränsen. Sen fick vi ganska snabbt köra igenom, och var snart utstämplade ur Ryssland. Vi passade på att väga oss på en våg i rysska tullkontoret, och de flesta av oss verkar ha tappat ett par kilo under resan. Förutom Martin, han har nog gått upp ett par! Sen körde vi fram mot Mongolska gränsen, och där blev det genast uppenbart att vi skulle få vänta ett tag. Ett par från ett annat lag mötte oss vid gränsen och sa att de hade varit där i 48 timmar och att 9 andra lag redan var här. Det sänkte såklart vår moral lite, men vi satte igång med att fixa det som behövdes och fylla i de papper vi behövde för att få komma in i landet. Ganska snabbt blev vi instämplade i Mongoliet, och nu kvarstår bara att få bilen importerad. Mongoliet baby!

Vi var 21 lag här samtidigt som väntade på att bli genomsläppta, så det var lite festivalstämning här. Moralen var ganska god även om vissa som väntat länge började bli ganska otåliga. Det var tydligen problem med betalningarna från Adventurists för bilskatterna, då tullarna här inte hade samma idéer om vad bilarna var värda som Adventurists hade. Det var i alla fall ganska kallt, sisådär 13 grader, så vi började ta på oss lite mer ordentliga kläder. Några andra lag hade förra natten blivit av med grejer från taken på bilarna, så vi blev avrådda från att lämna bilarna utan uppsikt några längre perioder. Folk från byn här kan bara gå in på vår parkering där vi står och strosa runt fritt, och vi kan gå in till byn för att handla och så utan problem. Vi behöver inte ens visa pass.

I fjärran såg vi lite oroliga moln, och det hade börjat blåsa på ganska ordentligt, så vi bestämde oss gemensamt med spanjorerna att spänna upp lite pressening för att få lite vind- och regnskydd. Vi fick dock nästan direkt flytta bilarna för att mongolerna skulle laga lite lyktstolpar här för att få lite ljus i natten för att skydda oss. Under tiden hade också ett annat svenskt lag, Team Venture, anlänt. Så vi bestämde gemensamt med de också att göra ett litet större camp med fler pressenningar. Det blev ganska bra, och vi fick till ett schysst skydd vi kunde sitta under. Det behövdes, för det blev ett ganska ordentligt oväder. När vädret tillät så dukade vi upp för Kubb mot Venture, och det drog riktigt mycket publik. Tyvärr var vi riktigt dåliga på det, så det tog väldigt lång tid, och nästan all publik hade gett upp när Venture till slut tog hem matchen. Det talades om att man inte fick göra några dumheter, och inte dricka någon alkohol, för då skulle vakterna här göra livet surt för oss och vi skulle få stanna ännu längre. Det blev dock riktigt kallt, så vi trotsade våra order och drack lite rom och cola och whiskey-kaffe. Det värmde skönt, och vi satt faktiskt och hade riktigt trevligt här med några andra lag, trots ovädret. 8 grader varmt var det, och det blåste riktigt ordentligt, så det var riktigt kallt. Ungefär 2400 meters höjd är vi på också, så man känner att det är lite jobbigare att göra saker än vanligt. Sen försökte vi bädda i ordning bilarna och sov faktiskt riktigt många timmar.

Av: Viktor - @ 2013-08-15 kl 22:02 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."