BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!

Vi käkade lite frukost på hotellcafét innan vi satte siktet på den ryska gränsen. På vägen dit så fick vi uppleva både riktigt dåliga vägar, riktigt bra vägar, 27 grader med solsken och 14 grader och ett riktigt ordentligt oväder med ösregn och åska. Vi fick ett antal olika skurar på oss, och i en av dom regnade det så mycket så vi inte kunde köra vidare, utan fick stanna i vägkanten och vänta ut regnet. Vi stannade på ett kafé vid vägen för att få i oss lite lunch. Den här gången lyckades vi efter mycket om och men beställa varsin tallrik borstj-soppa och ris-gulasch. Det var väldigt gott!

Väl framme i Pavlodar, den sista större orten i Kazakhstan, så köpte vi på oss lite nytt vatten och mat för att klara en eventuellt lång gränsövergång. När vi kom fram till gränsen så gick allt dock väldigt smidigt, och utan ett enda ord om att vi inte registrerat oss så var vi snabbt ute ur Kazakhstan. In till Ryssland var det sedan lite kö, men det var inga som helst problem och när vi väl fick åka in så gick det väldigt smärtfritt. Tyvärr tappade vi ännu en timme till tidszons-monstret här, så klockan var ganska mycket och det var mörkt när vi kom in i landet. Men vi var ganska pigga, så vi körde vidare mot Barnaul. Fram mot 03-snåret började vi alla bli trötta, så vi svängde in på en bensinmack för att sova några timmar i bilen. Där parkerade vi först tydligen rakt ovanpå bensintankarna, så det kom ut en vakt och dirigerade om oss till deras parkering på andra sidan macken. Sedan sov vi gott några timmar!

Allt som allt så har vi verkligen gillat Kazakhstan. Det känns som ett land som på alla sätt och vis har framtiden för sig. Folk är trevliga, många pratar lite Engelska, och det känns väldigt öppet och hjälpsamt, oavsett om man är i en större stad eller ute på landsbygden. Av alla länder vi har besökt hittills på den här resan så är Kazakstan helt klart i topp vad gäller vår upplevelse av landet, även om vi har fått utstå ett och annat problem (främst bilrelaterat) i landet. Språkbarriären är såklart svår att övervinna, men det verkar finnas en nästan kollektiv vilja att förstå varandra, och nästan alla vi har träffat har varit intresserade av vart vi kommer från och vad vi gör här. Ingen av oss vågar lova något, men jag personligen skulle vara förvånad om ingen av oss återvände hit någon gång!

Av: Viktor - @ 2013-08-05 kl 09:35 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."