BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Goda nyheter och födelsedag!

Vi delade direkt upp oss i två team, det ena åkte till bilmeken för att se vad vi kunde göra med bilen, och det andra begav sig ut på stan för att försöka lösa vår turist-registrering. Vi som åkte till bilmeken åkte ganska direkt iväg med chefen, en kolv och ett skjutmått till bildelsmarknaden. Väl där så gick det faktiskt ganska snabbt att leta fram nya kolvar där alla mått stämde. De var dock avsedda för en VW Golf med fyra cylindrar, men vad gör väl det? Vi fick i alla fall slå till på ett 4-pack för ungefär 2250 SEK, vilket vi gissar är ett väldigt bra pris. Sen fick vi leta runt ett tag för att hitta en topplockspackning som skulle passa. Det fanns dock ingen som var exakt rätt, men en topplockspackning till en 3-cylindrig Golf var ungefär rätt, så vi körde på den. Sen åkte vi tillbaka till verkstaden och där testades det snart om delarna skulle passa, och efter lite måttande så vände sig chefen mot oss och sa "Good! Happy ending!". Det lyfte en väldigt tung sten från våra hjärtan, och han bad oss att återkomma innan stängningsdags, klockan 19.

Under tiden så hade de andra hittat stället vi skulle registrera oss på, och vi åkte dit efter att ha fått i oss en kaffe på den fina restaurangen vid verkstaden och pratat lite mer med den trevliga servitrisen. De höll på att förbereda för ett bröllop, så det blev en snabb vistelse. Vi gick direkt till registrerings-kontoret när vi anlände, men när vi kom in så blev vi skrikta på och damen där pekade på en skylt på dörren (som inte syntes, för dörren var uppställd), där det stod att de stängde kl 13. Vi var där kl 13.08. Såklart. Härliga sovjetska byråkrati! Söndagar var det såklart också stängt, så registrering var kört för oss. Jaja. Vi bestämde oss för att vi får spela dumma eller i värsta fall muta oss ut ur landet.

Vi åkte istället tillbaka till hotellet och gick in på gallerian som låg tvärs över gatan för att köpa lite camingstolar och få i oss lite lunch. Där fanns inget McDonalds, men väl ett "MagiDak" som verkade vara Kazakhstans motsvarighet. Maten var sisådär, men det är skönt att äta sånt man vet vad det är!

Sen skickade vi iväg en patrull tillbaka till verkstaden medan resten av gänget gick upp på hotellrummet för att vila lite. Efter en stund så hörde de av sig och berättade att allt var fixat, och att det totalt skulle kosta $1200. Fantastiskt billigt för så mycket jobb och delar! Vi tog ut lite nya pengar och växlade till oss fler dollar och åkte bort till verkstaden för att lösa ut vår bil. Där var mekanikerna i väldigt gott mod, och efter bara en kort stund så började de fråga vad vi gjorde, varför vi gjorde det och så vidare. Vi lyckades med hjälp av översättningsmjukvaran på deras dator kommnunicera att vi hade köpt bilarna för våra egna pengar i Sverige och körde de till Mongoliet för att skänka bort dom, och det verkade de tycka var väldigt imponerande. Sen var det dags att vrida om nyckeln, och bilen startade direkt, och gick som en klocka. Snyggt jobbat! Det var lite finlir kvar, men mekanikerna tog direkt fram några öl och skickade iväg en sprinpojke på att köpa chips. Så vi stog där och väntade på finliret och skålade i öl. Vi bjöd tillbaka med vår svenska Vodka innan vi tog bilder och tog i hand. De här duktiga och härliga mekanikerna kommer vi sent glömma!

Vi körde iväg tillbaka till vårt hotell, och Skodan kändes enligt rapport som en helt ny bil! Det var, passande nog, min födelsedag idag också, så nu var det dags att gå ut på stan och fira lite. Vi var dock ganska trötta, så vi gick bara in på en pizzeria och köpte en massa pizza och några öl. Ett lugnt men skönt firande! Sen kröp vi till sängs och drömde om att köra våra fina, bra bil.

Av: Viktor - @ 2013-08-05 kl 09:30 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."