BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Tillbaka till Kazakhstan!

Nu hade vi fått nog av Uzbekistan, så vi styrde mot närmsta gränsen mot Kazakhstan. Folket har varit mycket trevliga och hjälpsamma, men det är så många saker som känns så underliga. Det finns ingen bensin någonstans på mackarna, utan man får köpa i petflaskor av vanligt folk som har bunkrat upp. Det verkar inte finnas några uttagsautomater där vi kan ta ut pengar med våra kort, utan vi måste gå till en bank och signera en ordentlig lunta papper för att få ut några pengar. Sist men inte minst så är polisen verkligen överallt. In och ut i varje stad står det poliser som frågar vart vi kommer från ocn vart vi ska, och många av dom frågar efter "Presents?" "Souvenir?", eller rent ut "Dollars?". På hela resan har vi hittills blivit stoppade ungefär 8 gånger, och 7 av dom hände på 2 dygn i Uzbekistan. Som tur var har vi klarat oss undan att betala något, förutom den gången vi hade kört lite fort - då bjöd vi på lite vodka och ciggaretter.

Vi var snart framme vid gränsen, och med de lärdomar vi har skaffat oss så gick vi och åt innan vi åkte fram till gränsen, och vi köpte också på oss så mycket vatten och snacks vi kunde i närmsta lilla butik. Sen körde vi fram till gränsen, och att ta sig ut ur uzbekistan var nästan inga problem alls. De verkade lite bekymrade över att vi hade fler dollars med oss ut ur landet än in, men det löste sig med att visa bankkvitton. Vi fick vänta ett tag, men inte jättefarligt. Tyvärr matchade det precis med att de på den kazakhska sidan tog middagsrast precis när vi ställde oss där för att vänta, så vi fick vänta drygt en timme på att de skulle ha sin rast.

Som tur var så träffade vi på ett lag som kör Mongol Charity Rally - ett rally som kör samma sträcka som Mongol rally, men som drivs av en oberoende välgörenhetsorganisation istället för ett företag. Laget var i alla fall Team Fly Down som består av två medelålders kvinnor från Italien i en Fiat Panda. De var mycket trevliga, och vi pratade oss igenom vänteperioden. En av dom, föraren, var en föredetta rallyförare, som var en riktig äventyrare. Roliga damer! Sen fick vi äntligen åka fram till gränsen och fylla i migrationskort och tulldokument och så vidare för att ta oss in i Kazakhstan. Vakterna frågade hela tiden om presenter och souvenirer, och tillochmed pengar. Vi var dock hårda och sa nej till allt. Det kanske bidrog till att det tog så lång tid.. När vi väl skulle köra iväg efter typ 5 timmar så fick vi köra igenom bilen i en stor röntgenmaskin också innan vi fick köra in i kazakhstan på riktigt.

Vi bestämde med Italienskorna att vi skulle köra till närmsta by och hitta ett ställe att käka något på. Vi hittade ett litet café där vi kunde klämma ihop oss allihopa och käka lite kyckling och potatis och dricka lite kall cola. Det var fantastiskt gott efter den här dagen! Italienskorna ville inte köra vidare, och det visade sig att cafét kunde husera dom för natten, så vi tackade för oss och körde vidare mot Shymkent. Vi kom fram runt 3 på natten, och var ordentligt trötta. Det verkade vara en festlig stad, det var mycket folk ute även så sent på en tisdag! Vi hittade i alla fall ett hotell där vi fick två trippelrum. Vi var väldigt trötta och stupade direkt.

Av: Viktor - @ 2013-08-02 kl 10:30 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."