BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Samarkand

Fram mot 8 på morgonen rullade vi in i Bukhara med goda förhoppningar. Vi behövde fixa frukost, ta ut pengar och tanka. Vi började med frukost, och vi lyckades hitta ett studentställe som var riktigt billigt. Så vi käkade lite frukost och fick i oss varsin kaffe - vi var alla ganska slitna efter att ha kört bil hela natten och bara sovit några timmar var i farten. Efter frukosten så gick vi in på en bank, men där kunde vi inte ta ut pengar, men vi fick vägbeskrivning till en annan bank där vi skulle kunna göra det. Så vi åkte ditåt och gick in. Tyvärr gick det inte där heller, men vi fick en ny vägbeskrivning av 6 tjejer i ett litet rum. Så vi körde vidare, och hittade till slut den banken vi skulle till. Tyvärr hade de problem med sin internetuppkoppling, så vi fick vänta på att det skulle fungera. Ungefär en timme senare hade vi lyckats ta ut och växla pengar. Omständigt!

Då var det bara bensin kvar, sen kunde vi styra mot Samarkand. Vi fick, precis som vanligt i det här landet, leta runt en del för att hitta bensin, men till slut hittade vi ett ställe som hade AN-91. Det var svindyrt, typ 11 kr litern, men vi behövde verkligen bensin, så vi fick glatt tanka. Det måste dock varit något fel på pumpen, för den tyckte att vi fick i 60L bensin i skodan, som har en 45 liters tank. Vi försökte länge förklara det här för mackägaren, men det var helt döfött och han var mycket arg. Efter mycket om och men och med hjälp av översättare på telefon så bestämde vi oss för att skippa bråka och bara betala alltihopa så vi kunde åka vidare.

Det var ungefär nu som fläkten i Skodan helt plötsligt gav upp helt och hållet, och vi fick köra med rutorna nere istället. Mycket spännande, framförallt i den 40-45 gradiga värmen som rådde. Vi anlände i Samarkand fram mot kvällen, och hade med lite hjälp hemifrån lokaliserat och bokat ett hotell. Det var jättefint, och vi började med att ta varsin väldigt välbehövd dusch (det var 3-4 dagar av ökenkörning sedan de flesta av oss duschade). För de flesta börjar klädresurserna tryta också, så vi passade på att tvätta när vi hade lite tid över. Sen traskade vi iväg in till stan för att hitta lite mat och sightseea lite. Samarkand var jättefint, vi fick i oss en helt okej måltid, och tittade på ett gäng fina gamla byggnader och tog in staden lite. Vi var dock vädligt trötta efter nattkörningen så vi åkte tillbaka till hotellet i ganska god tid och gick till sängs.

Av: Viktor - @ 2013-08-02 kl 10:10 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."