BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

Logga in

Arkiv

2013-12-10 - Summary
2013-09-09 - Tack till våra sponsorer, på Engelska!
2013-08-19 - Bilder!
2013-08-15 - Framme i Ulan Baatar!
2013-08-15 - Mongoliet, dag tre
2013-08-15 - Spännande körning i Mongoliet!
2013-08-15 - Mongoliet på riktigt! (Dag 30)
2013-08-15 - Fast vid gränsen...
2013-08-15 - Mongoliet! Nästan...
2013-08-15 - Genom Ryssland. Igen.
2013-08-05 - Hejdå Kazakstan! Hej Ryssland!
2013-08-05 - Goda nyheter och födelsedag!
2013-08-05 - Bilmeck, del två
2013-08-02 - Riktiga bilproblem...
2013-08-02 - Camping med publik
2013-08-02 - Bilmeck i Shymkent
2013-08-02 - Tillbaka till Kazakhstan!
2013-08-02 - Samarkand
2013-08-02 - Uzbekistan - Nukus och Bukhara
2013-07-29 - Mot Uzbekistan!
2013-07-29 - Kazakhstan del 2!
2013-07-29 - Kazakhstan del 1!
2013-07-24 - Vår automatiska karta!
2013-07-24 - Volgograd till Astrakhan
2013-07-24 - Ryssland - Volgograd!
2013-07-21 - Krim
2013-07-21 - Ukraina!
2013-07-18 - Rumänien, del 1
2013-07-16 - Mot Wien och Bratislava
2013-07-16 - Czechout!
2013-07-15 - Nurnberg
2013-07-14 - Start!
2013-07-12 - In Bruges!
2013-07-11 - Södra Danmark!
2013-07-10 - Sista stoppet i Sverige
2013-07-07 - Avresekalaset
2013-07-04 - Ett tack till våra sponsorer!
2013-07-04 - Engelsk sida
2013-06-28 - Dekalerna på plats!
2013-06-28 - Ny sponsor - Pwny!
2013-06-26 - Dekalerna på gång!
2013-06-24 - Nya sponsorer - Telemar och Office IT-partner Borås!
2013-06-22 - Möte med RunLock och provpackning!
2013-06-19 - Mot kallare klimat..
2013-06-16 - Ny blogg och ny startsida!
2013-06-14 - Test från mobilen
2013-06-12 - Uppdateringar!
2013-05-25 - Verktyg från Verktygsboden!
2013-05-21 - En hel massa däck!
2013-05-21 - Smart packlösning från HeckPack!
2013-05-15 - Extraljus och hasplåtar!
2013-02-22 - Ny sponsor - PCL Data
2013-01-08 - Radio P4
2012-12-22 - Första sponsorn - Bahnhof!
2012-11-09 - Borås Tidning

Uzbekistan - Nukus och Bukhara

Vi vaknade av solens värme kring 8 på morgonen, och gick upp och gjorde oss färdiga för att åka. Att ha sovit gott en hel natt gjorde verkligen sitt, och vi var mycket pigga och glada när vi åkte iväg kring 9. Vi ställde in siktet på Samarkand, även om vi visste att det var lite väl långt. När vi kört en stund så började vi leta efter bensin och mat, men det var lättare sagt än gjort. Efter ett tag hittade vi iaf ett ställe att äta. Vi fick gott bröd med sallad, grillspett, lite pommes och melon av olika slag. Inte alls dumt. Någon bensin hade de dock inte, och vi kanske skulle ha förstått vidden av problemet redan här när de sa att de kunde fixa fram bensin om vi stannade tills dagen efter. Men vi köde vidare mot Nukus, glada i hågen. På vägen dit så letade vi bensin några gånger, och körde in på flertalet mackar, men de flesta hade ingen bensin alls, och någon hade lite AN-80.



Precis på väg in i stan var det 50-väg, men rickard höll tydligen 56 när polisen körde radar. Vi blev därför stoppade för första gången, och de ville först ha 400000 SOM (1250kr). Efter att rickard såg förvånad ut så sänkte de till 40000 SOM (125kr). Men Rickard hade inga pengar på sig, och vi ville ju såklart inte betala, så de frågade om "Souvenir?". Vi argumenterade lite kring huruvida det var något test, men bestämde oss till slut för att ge bort lite av vår svenska vodka. Det gick bra, och Rickard kom snart tillbaka med ett leende på läpparna. Första boten undansnackad!



Vi åkte vidare till det hotellet Aussisarna hade tänkt sig att stanna på för att be om lite tips om både bensin, pengar och vägarna framöver. Sagt och gjort, Aussisarna bokade sina rum, och vi ställde en massa frågor till receptionisten som pratade förvånansvärt bra Engelska. Nu utbröt också dispyter kring vart vi skulle sova, och vilka alernativ som fanns. Efter mycket om och men så bestämde vi oss för att köra till nästa större ort i alla fall, för att göra ett par timmars mer resande den här dagen. Men först skulle vi fixa bensin. Vi fick växla pengar hos receptionisten, sen fick vi ta med en kille i aussisarnas bil som visade vägen hem till sig där det fanns en herrans massa bensin. Hela familjen hjälpte till at hälla upp det i våra bilar och dunkar. 40L köpte vi, vilket skulle visa sig vara årets underdrift. Vi tänkte att vi skulle kunna blanda upp det med AN80 på nästa mack, men de visade sig lättare sagt än gjort att hitta mackar som hade någon bensin alls... Vi sa iaf hejdå till Australiensarna, och körde vidare mot nästa ort, Beruni.



När vi började närma oss så var klockan kring 20, och vi sa att vi skulle fixa bensin lite kvickt, köpa lite mat och sen sätta upp våra tält. Tyvärr hade det nu börjat bli så tätbefolkat i landet, så vi hittade inga bra ställen att sätta våra tält innan det blev mörkt, så vi bestämde att vi kör vidare ett tag till, i alla fal tills vi hittar bensin. Vi letade länge i Beruni, frågade folk, åkte in på varenda mack, osv, men det fanns verkligen ingen bensin till oss någonstans. Det var nära ett tag, men när vi hade stått på en nedsläckt mack och väntat i en kvart tillsammans med 5 25-årga uzbeker så bestämde vi oss för att bara dra vidare. Här började lite paranoia sätta in hos vissa att det skulle vara någon som ville oss illa eller så, men et lugnade sig ganska snart när vi kommit iväg en bit. På mackarna hade de iaf pekat framåt och sagt "Turkul", vilket är namnet på nästkommande ort, och att det är 35km dit.



Vi körde vidare ditåt och bestämde oss för att vi inte skulle lämna utan soppa. Vi körde in på några mackar i den orten också, men det var helt döfött, det fanns ingen bensin någonstans. Så vi frågade några locals, och de pekade in mot stan, så vi körde in och letade. Vi frågade en ny kille och det verkade som att han visste, så han hoppade in i vår bil och så körde vi vidare in i stan. EFter någon minut så svängde vi in på en gata och vår "guide" pratade med en familj. Det lät positivt och det hoppade ut en gubbe och hans son. Vi kom överens om pris och mängd, och så fyllde vi äntligen upp våra bilar och dunkar. På vägen hade vi kört förbi något Kafe, så vi bestämde oss för att stanna där och äta lite innan vi körde vidare. Det var väldigt trevligt ställe med personal som var grymt hjälpsamma. De kunde nästan ingen Engelska, men vi beställde deras "national dish", grillspett av nöt som serveras med lök, bröd och vitlöksdressing. Vi fick i oss lite Cola också. Efter att vi hade suttit ett tag kom det fram en kille och presenterade sig som "interpreter", som faktiskt pratade helt okej Engelska. Vi bad om lite goda tips framöver, och frågade lite saker och fick några helt okej svar. Sen körde vi vidare in i natten igen.
Under natten blev vi stoppade säkert fem gånger vid poliskontroller, men de hade inga böter att ge oss eller så, de verkade bara villa kolla att allt stod rätt till. Första gången de stoppade oss så hade vi tydligen kört förbi en stoppskylt tyckte dom, men det snackade Martin sig ur. Han hade faktiskt stoppat sin bil, det var jag som inte hade stoppat min. Men det verkade polisen inte ha koll på.

Av: Viktor - @ 2013-08-02 kl 09:10 -

BahnhofLogo

RunLock

Pwny

Netscale

Office IT-Partner

5th of July Foundation

Proimp

Telemar

Json

Heck Pack

Loggaverktyg

HagaHome

Extreme

Bowerbird

Vianor

GustafE Bil Borås

The

ADVENTURE

mongol

"Imagine you're lost in a massive desert, hundreds of miles from civilisation, driving a car your granny would be embarrassed by. Then all of a sudden all your wheels fall off and the search for tools turns up a dirty sock and two dried apricots. That's the Mongol Rally - 10,000 miles of pure adventure over mountains, deserts and some of the most remote terrain on the planet."

The

ORGANISATION

adventurists

"The Adventurists is run by The League of Adventurists International Ltd, a UK based company not just hell bent on fighting to make the world less boring but also raising massive buckets of cash for charities. We figure since we are rather fond of adventuring in the world we should do our bit to look after it."

The

CHARITY

cool earth

"Keeping rainforests standing is the first step in the fight against climate change. You can cut CO2 emissions today by protecting endangered forests with Cool Earth. With so many ways to get involved there's something to suit everyone."

The

CHARITY

Lotus Children

"Lotus Centre is home to 90 children, ages 3 to 20, and can look after up to 100 children at any one time. Lotus Centre aims to provide primary care to all of our children, including food, healthcare, clothing and accommodation. We also provide a quality education, counseling and serve as a safety net for both children and their families."